Drukuj

Z troski o innych i siebie nawzajem – Nutricia

 

NUTRICIA jest liderem rynku żywności dla niemowląt i dzieci w Polsce, oferuje także innowacyjne terapie dla osób chorych w każdym wieku, które z powodu schorzeń i towarzyszących temu problemów nie są w stanie przyjąć z tradycyjnym pożywieniem wystarczającej ilości energii oraz składników odżywczych: białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin i minerałów. NUTRICIA jest częścią Grupy Danone. W Polsce NUTRICIA to dwie firmy – działająca w obszarze produkcji NUTRICIA Zakłady Produkcyjne z siedzibą w Opolu oraz zajmująca się sprzedażą NUTRICIA Polska z siedzibą w Warszawie. W obu jednostkach funkcjonują programy zapewniające pracownikom równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.

Kompleksowy program work-life balance został wdrożony w firmie NUTRICIA w 2013 r., jednak niektóre jego elementy, np. elastyczny czas pracy, funkcjonowały tu od dawna. Wdrożenie programu było naturalnym następstwem budowania zaangażowania zespołu. W badaniach pracowniczych NUTRICIA korzysta z metodologii Towers Watson, która łączy efektywność pracy z zaangażowaniem, możliwościami pracowników i ich energią do pracy. Poziom energii do pracy zależy od tzw. dobrostanu (ang. well-being), czyli ogólnego dobrego samopoczucia i zadowolenia z życia, które wiążą się z harmonią między sferami cielesną, intelektualną i duchową. Na decyzję o wdrożeniu programu miały także wpływ zaobserwowane zmieniające się postawy kandydatów i pracowników. – W partnerskim podejściu między pracownikiem a pracodawcą work-life balance staje się kluczowym aspektem, który wskazuje kierunek budowania zrównoważonych relacji w miejscu pracy – zauważa Katarzyna Rudzińska, dyrektor ds. zarządzania zasobami ludzkimi w firmie NUTRICIA.

Jak poprawić pracowniczy dobrostan?

Autorzy programu uznają, że work-life balance, czyli równowaga między życiem zawodowym i prywatnym, dla każdego może znaczyć coś innego. – W pierwszej edycji programu zachęcaliśmy ludzi do dbania o własne zdrowie i samopoczucie. Uruchomiliśmy pokój relaksu z fotelami masującymi, a pracownikom mobilnym udostępniliśmy masażery w samochodach. Zaczynaliśmy dzień od krótkich ćwiczeń rozciągających lub robiliśmy przerwy na ćwiczenia w ciągu dnia. Zapraszaliśmy też specjalistów z dziedziny dietetyki i kosmetologii, którzy prowadzili warsztaty dla pracowników – opowiada Katarzyna Rudzińska. W zakładzie produkcyjnym NUTRICIA w Opolu uruchomiony został analogiczny program promujący dobre samopoczucie i zadowolenie z życia pod hasłem Zdrowie jest w głowie.

Z globalnych badań „Working well: A Global Survey of Workforce Wellbeing Strategies” firmy Buck Consultants wynika, że w Europie na dobrostan pracowników największy wpływ mają poziom stresu, aktywność fizyczna oraz równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Dlatego w 2014 r. NUTRICIA skupiła się na działaniach edukacyjnych w tych właśnie obszarach. – Organizowaliśmy warsztaty i spotkania z ekspertami dotyczące psychologii żywienia, kosmetologii i technik relaksacyjnych. Uczyliśmy pracowników, jak szybko nabrać energii po powrocie do domu, jak czytać etykiety na produktach żywnościowych, żeby mieć pewność, że wybieramy odpowiednie pożywienie, jak przygotowywać zdrowe posiłki, jak radzić sobie ze stresem. Przekazywaliśmy łatwe do wdrożenia rozwiązania i praktyczne wskazówki – wyjaśnia Anna Tusznio, kierownik ds. zarządzania zasobami ludzkimi w firmie NUTRICIA.

Promując aktywnoś fizyczną, NUTRICIA podjęła współpracę z Łukaszem Grassem, dziennikarzem radiowym i telewizyjnym oraz współzałożycielem Akademii Triathlonu. – Na własnym przykładzie pokazywał nam, jak łatwo popaść w pracoholizm i zaniedbać kondycję fizyczną oraz że zawsze jest szansa na zmianę stylu życia. To było szalenie motywujące – opowiada Anna Kusy, specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i wsparcia HR w firmie NUTRICIA. Łukasz Grass prowadził dla pracowników firmy warsztaty, zabierał ich na treningi biegowe, uczył, jak zrobić dobrą rozgrzewkę, jak przygotować rower do dłuższych wypadów za miasto. W przypadku pracowników mobilnych zajęcia odbywały się podczas spotkań działów.

Na aktywność fizyczną pracowników duży wpływ miały także sportowe Wyzwania Endomondo, których inspiratorem i prowadzącym jest Jarosław Lepka, kierownik ds. innowacji społecznych w Fundacji NUTRICIA. – Co kilka tygodni rzucałem współpracownikom nowe indywidualne i zespołowe wyzwanie, np. najwięcej spalonych kalorii, najdłuższy pokonany dystans, najdłuższy czas aktywności fizycznej. Niektóre wyzwania zaangażowały ponad 100 osób. W rezultacie część pracowników zaczęła nawet przychodzić do pracy na piechotę, aby ograniczyć zanieczyszczenie środowiska oraz wzmocnić kondycję fizyczną – wylicza Jarosław Lepka.

Przez żołądek do zdrowia

W firmie przeprowadzono również szkolenia z zakresu efektywności osobistej. Pracownicy uczyli się, jak zarządzać wiadomościami e-mail, kalendarzem, spotkaniami, by ich praca była łatwiejsza i bardziej produktywna, a co za tym idzie: by mieli więcej czasu dla siebie. W ramach tzw. ErgoAkcji zorganizowano zajęcia dotyczące ergonomii oraz zdrowego kręgosłupa, a dla pracowników mobilnych zajęcia z bezpiecznej jazdy samochodem i wydarzenia z zastosowaniem np. symulatora dachowania.

Warsztaty w ramach dążenia do poprawy dobrostanu pracowników odbywają się w formule lunch & learn – są prowadzone w porze lunchu, a w ich trakcie podawany jest pracownikom zdrowy, zatwierdzony przez wewnętrzne ekspertki ds. dietetyki posiłek. Na co dzień do dyspozycji pracowników są świeże owoce, jogurty, musli, a także produkty własne firmy, które mogą służyć jako zdrowe przekąski dla dorosłych.

Do promowania zdrowego stylu życia i dobrostanu wykorzystywane są także spotkania integracyjne. Po części biznesowej odbywały się np. zajęcia tai chi, warsztaty śmiechu, warsztaty tańca czy szkolenia z udzielania pierwszej pomocy.

Bo mamy są ważne!

Firma ma także specjalny program wspierający w godzeniu ról pracownika i rodzica. W ramach programu Mamy dla mamy i całej rodziny pracownicy informowani są o przysługujących im prawach oraz o pomocy oferowanej rodzicom przez firmę. – Chcemy zapewnić naszym pracownikom realne wsparcie w tej niezwykle ważnej zmianie życiowej, jaką jest rodzicielstwo – wyjaśnia Katarzyna Rudzińska. Na szczególne wsparcie w firmie mogą liczyć przyszłe mamy. NUTRICIA zapewnia im specjalistyczną opiekę lekarską, dostęp do szkoły rodzenia oraz opieki okołoporodowej. Dofinansowuje poród rodzinny, pomaga w uzyskaniu miejsca w szpitalu i pokrywa koszt porodu w sali o podwyższonym standardzie, pobytu w sali poporodowej oraz znieczulenia. W trakcie urlopów związanych z rodzicielstwem pracownicy zachowują dotychczasowe świadczenia pozapłacowe – nadal korzystają z rozszerzonych pakietów opieki zdrowotnej, grupowej polisy ubezpieczeniowej, karty na zajęcia sportowe oraz sklepu pracowniczego. NUTRICIA gwarantuje dofinansowanie do żłobka lub przedszkola w wysokości zależnej od poziomu wynagrodzenia. Młodzi rodzice otrzymują także od firmy paczki powitalne – pierwszą po urodzeniu dziecka, a drugą na etapie wprowadzania do diety dziecka pierwszych posiłków innych niż mleko mamy. Ponadto w firmie jest pokój rodzinny wykorzystywany głównie przez karmiące mamy i pracowników, którzy nie mają z kim zostawić dziecka.

W opolskim zakładzie NUTRICIA program dla rodziców działa już od 2012 r. Zatrudnione tu kobiety mogą dodatkowo liczyć na szczepienia przeciw pneumokokom dla dzieci, korzystać z porad Serwisu Konsumenckiego NUTRICIA oraz z sali zabaw dla dzieci Smocza Jama.

W 2015 r. za swoje działania na rzecz rodzin pracowników NUTRICIA otrzymała Nagrodę Pary Prezydenckiej w konkursie Dobry Klimat dla Rodziny.

Zacznijmy od nawyków

Adresowane do pracowników programy nie mają stałej formuły. Są rozwijane przez odpowiedzialne za nie zespoły złożone z osób wywodzących się z różnych działów firmy. W kolejnych latach poświęcane są różnym zagadnieniom i wzbogacane o nowe elementy. – W 2015 roku pracujemy nad kształtowaniem prawidłowych nawyków, edukowaniem pracowników, jak krok po kroku zmieniać złe przyzwyczajenia i wypracowywać dobre – mówi Anna Tusznio. Takie podejście wpisuje się w misję i całościową strategię firmy, gdzie mocno akcentuje się potrzebę promowania zdrowych nawyków żywieniowych, zarówno u małych dzieci, jak i u dorosłych, zgodnie z przekonaniem, że zachowania dorosłych mają bezpośredni wpływ na kształtowanie nawyków dzieci. W swoich kampaniach społecznych NUTRICIA intensywnie promuje np. stosowanie zbilansowanej diety przez kobiety w ciąży oraz wyłączne karmienie piersią przez 6 pierwszych miesięcy życia dziecka.

Poza kompleksowymi programami osiągnięcie work-life balance w NUTRICIA wspiera elastyczny czas pracy. Na większości stanowisk – po uzgodnieniu z przełożonym – pracownicy mogą rozpoczynać pracę pomiędzy 7:00 a 10:00 rano. Mogą też raz w miesiącu pracować z domu. Dodatkowo w NUTRICIA Polska istnieje możliwość pracy w układzie 3+2 (trzy dni w Warszawie, dwa dni w innej lokalizacji). To duże ułatwienie dla pracowników, którzy mieszkają z dala od stolicy.

Co podoba się pracownikom?

Firma monitoruje na bieżąco wdrożone przez siebie rozwiązania. Co dwa lata prowadzi badania satysfakcji, w których diagnozowany jest m.in. poziom równowagi miedzy życiem zawodowym a prywatnym. Wyniki badania wskazują na wysokie zaangażowanie pracowników oscylujące od kilku lat wokół 80-90%. NUTRICIA bierze też udział w badaniu Najlepszy pracodawca firmy Aon Hewitt (tytuł przyznany firmie za lata 2013 i 2014), które zawiera pytania dotyczące work-life balance. Dodatkowo każde z działań podejmowanych w ramach programu work-life balance podlega ocenie pracowników. Są oni proszeni o opinię na temat wydarzenia, w którym brali udział, a także o określenie swoich potrzeb na przyszłość. Dzięki temu firma wie, na jakie działania warto postawić.

Na sukces programu work-life balance w firmie NUTRICIA złożyło się kilka elementów: aktywne wspieranie inicjatywy przez zarząd (dyrektor zarządzający na comiesięcznych spotkaniach poświęconych prezentacji wyników firmy mocno podkreślał wagę programu dla całej organizacji); obecność inspirujących ekspertów, którzy – jak Łukasz Grass – potwierdzali własnym przykładem znaczenie równowagi życiowej; zaangażowanie pracowników (na etapie tworzenia założeń dla programu, jego oceny i rozwoju); monitoring programu i elastyczne dopasowywanie zakresu działań do realnych potrzeb ludzi. – Nasze podejście jest naturalną konsekwencją firmowych wartości: humanizmu, bliskości, entuzjazmu oraz otwartości – wyjaśnia Katarzyna Rudzińska. – Dbamy o innych i o siebie nawzajem.

 

Sprawdź swój work-life balance

Poleć znajomemu

logo_ue.jpg

Niniejsza strona internetowa jest wspierana w ramach Programu Unii Europejskiej "Prawa, Równość i Obywatelstwo", w projekcie pn. "Rodzina i praca – to się opłaca!". Wyłączną odpowiedzialność za treść niniejszej strony ponosi autor. Komisja Europejska nie odpowiada za skutki związane z użyciem informacji zawartych na stronie. Informacje zawarte na niniejszej stronie internetowej niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko lub opinię Komisji Europejskiej.

logo-rip-stopka.jpg

Wykonanie Hostlab