Telepraca
Informacje
Wielkość firmy |
Każda Firma
|
Główny beneficjent |
Wszyscy Pracownicy
|
Koszty |
Niskie
Średnie
|
Charakter pracy |
Głównie Praca Biurowa
|
Co to jest?
Telepraca polega na regularnym wykonywaniu obowiązków poza miejscem pracy, przy wykorzystaniu technologii informacyjnych, głównie telefonu i różnych narzędzi internetowych (np. poczty elektronicznej, komunikatorów internetowych oraz narzędzi do prowadzenia wideo – i telekonferencji). W ostatnich latach – dzięki rozwojowi szerokopasmowego dostępu do Internetu - telepraca staje się coraz bardziej popularna. Upowszechniają się też różne odmiany telepracy, takie jak:
- praca w domu, kiedy pracownik lub zleceniobiorca zamiast dojeżdżać do siedziby pracodawcy wykonuje pracę w swoim miejscu zamieszkania. Przepisy polskiego ustawodawstwa odnoszą się głównie właśnie do tego rodzaju telepracy;
- telepraca przemienna, kiedy pracownik wykonuje część zadań w siedzibie firmy, a część w domu, przy czym relacje pomiędzy pracą w domu i w biurze bywają różne – czasami głównym miejscem pracy jest biuro, a zdalnie pracownik wykonuje zadania np. jeden dzień w tygodniu, a czasami to dom jest głównym miejscem pracy, a wizyty w biurze zdarzają się sporadycznie. Z telepracą przemienną związana jest idea tzw. „gorących biurek”, z których każde wykorzystywane jest naprzemiennie przez kilkoro pracowników;
- telepraca mobilna, kiedy pracownik nie ma swojego stałego miejsca pracy , ale dzięki technologiom komunikacyjnym wykonuje swoje zadania w podróży lub u klientów firmy.
Telepraca jest bardzo pożądanym przez pracowników rozwiązaniem, dlatego coraz więcej firm, nawet jeśli nie korzysta na co dzień z telepracowników, dopuszcza telepracę przemienną w ustalonym regulaminem zakresie, np. jednego lub dwóch dni w tygodniu.
Główny beneficjent
Wszyscy pracownicy, zwłaszcza sprawujący opiekę nad dziećmi i osobami zależnymi oraz osoby niepełnosprawne.
Korzyści
Dla pracodawcy | Dla pracownika |
---|---|
|
|
Charakter prowadzonej działalności, ewentualne ograniczenia
Wielkość firmy nie ma znaczenia, decyduje raczej rodzaj prowadzonej działalności. Telepracę stosuje się w pracy biurowej, koncepcyjnej, na stanowiskach samodzielnych, nie wymagających nadzoru.
Koszty
- Koszty sprzętu mobilnego dla pracownika (od 2 do 15 tys. w zależności od rodzaju i klasy sprzętu)
- Koszty utrzymania sieci informatycznej (ok. 100-500 zł miesięcznie w zależności od rodzaju łącza internetowego, w tym jego przepustowości, ewentualnej potrzeby szyfrowania oraz od sposobu udostępniania danych firmowych).
- Ewentualny koszt przeszkolenia pracownika (telepraca)
W przypadku pracy naprzemiennej pracownik zazwyczaj korzysta w domu z tego samego komputera mobilnego, na którym pracuje w siedzibie pracodawcy.
Ryzyka
- Utrudniona mobilizacja pracownika
- Brak nadzoru ze strony pracodawcy
- Nieprecyzyjne przepisy BHP
- Problem bezpieczeństwa i poufności danych
- Izolacja pracowników
- Nie zawsze prowadzi do rozdzielenia obowiązków zawodowych i prywatnych.
Rekomendacje
- Wprowadzenie telepracy w firmie wymaga konsultacji ze związkami zawodowymi albo wydania przez pracodawcę regulaminu po konsultacji z przedstawicielami pracowników.
- Umowy o pracę powinny zawierać zapisy dotyczące możliwości i zasad korzystania z telepracy.
- Z pracownikami zatrudnionymi na umowach cywilnoprawnych pracodawca powinien podpisać umowy o użyczenie sprzętu na potrzeby pracy zdalnej.
- Telepracownicy muszą być traktowani w ten sam sposób, co pozostałe zatrudnione w firmie osoby.